Großes Schloss (Vorschau)



Vernissage: 25.05.2024, 19 Uhr

UK Women - British Photography between Social Criticism and Identity

28 photographic positions from the United Kingdom

26.05.2024 bis 15.09.2024

 

For the first time, the exhibition focuses on the photographic positions of female photographers from the United Kingdom and shows how the medium of photography has developed since the 1970s.

 

With strong themes such as social criticism, migration, gender identity, community and diversity, British female photographers have been campaigning for equality since the 1970s, but also for their own artistic language. They question British traditions and outdated role clichés. With humour and self-irony, they paint a haunting and sensitive picture of a society in upheaval. In doing so, they repeatedly place themselves at the center of their own artistic practice and confidently formulate their claim to equality. As different as the positions presented here may be, they are united by their irrepressible will to artistic, social and societal autonomy. In doing so, they skilfully use different strategies and concepts from documentary photography to applied photography and artistic photography. The exhibition impressively demonstrates this and presents 28 artistic positions with around 200 works by female photographers from three generations. In cooperation with IKS PHOTO.

Vernissage: Samstag, 21. September 2024 um 19 Uhr

What's there to laugh about? The comic art of WALTER MOERS

From Captain Bluebear, the Little Asshole and the fantastic continent of Zamonia

22.09.2024 bis 19.01.2025

 

As a brilliant double talent, as a drawing author or writing draughtsman, Walter Moers conceived a wide variety of characters like no other in Germany and told their stories with wit and enigma. The sailor's yarn-spinning Captain Bluebear, whose tall tales amuse not only the children to this day, the sometimes deep black humor that THE comic cult figure of the 1990s, the politically completely incorrect little asshole exudes, or the incomprehensible new continent of Zamonia, which Moers equips with the greatest ease around his alter ego Hildegunst von Mythenmetz with subtle, sometimes bizarre comedy. A cosmos of comic art like no other. All these characters and stories are presented in original drawings, puppets and animations with special attention to the special humor of their creator. It's not just with an asshole in oil that Moers caricatures the museum's business. It promises to be an enjoyable tour!


Kleines Schloss (Vorschau)



Kunstschnee

Andrea Bender

23.06.2024 bis 06.10.2024

 

Benders Arbeiten in der Ausstellung Kunstschnee zeigen im großen Format malerische Verschleifungen gesellschaftspolitischer Themen mit existentiellen Fragestellungen. Es ist in ihnen eine Dringlichkeit zu spüren, die sich über den Blick des Bildpersonals hin zum betrachtenden Menschen und Benders gestischen Farbduktus direkt vermittelt.

 

Sie sind wie im Text von Dr. Reinhard Spieler im Katalog Grimace Parade (2007 / Beijing, gallery art seasons) beschrieben „außer Rand und Band geratene groteske Szenarien, (...) in denen zeichnerische Mittel mit reiner Malerei um die Vorherrschaft streiten“.

 

Die in Oberhausen ausgestellten Arbeiten zeigen im Herrschaftsinterieur Spiegel und spiegeln in den deplatziert wirkenden Bildfiguren den betrachtenden Menschen. Dieser ist – mit dem Blick der Bildfigur konfrontiert – stets auf sich zurückgeworfen. Es gilt Haltung zu finden, Widersprüche auszuhalten. Benders Arbeiten sind nicht klassisch schön und doch ist ihnen eine Schönheit der sperrigen Art inne. Die bedingungslose Auflösung starrer Strukturen und das Konterkarieren von normativen Erwartungshaltungen zeigt sich in einer wässrig lasierenden Malerei, welche unterbrochen wird durch pastose Bildstellen und verwobenen Zeichnungselementen. Es gibt Fetzen der Erinnerung an vermeintlich Bekanntes, ohne Sinn. Die Farbe fließt. Der Raum löst sich auf. Eisschollen stoßen aufeinander. Rotzig, in grober Farbzeichnung und dreckigen Farben hingeworfen, wirken sie in „Kunstschnee (Eisbär)“ wie ein satirischer Kommentar zu C. D. Friedrichs romantischer Naturdarstellung.

 

In der Ausstellung wird, zusätzlich zur Malerei in der Panoramagalerie, im Kabinett eine filmisch-skizzenhafte Arbeit zu sehen sein: „Edda schmilzt“ - welche 2020 in Reykjavik/Island während eines Artist in Residence Aufenthaltes entstanden ist.

Kontakt

LUDWIGGALERIE Schloss Oberhausen

Konrad-Adenauer-Allee 46

46049 Oberhausen

Tel 0208 4124928

Fax 0208 4124913


ludwiggalerie@oberhausen.de